مقالات برق صنعتی

خازن اسنابر

خازن اسنابر (Snubber Capacitor)

خازن اسنابر را میتوان به عنوان یکی از مهمترین عوامل انتقال جریان دانست به دلیل کاهش دهنده دمای اتصال یا به عبارتی دیگر زمانی که ولتاژ بالا میرود اتصال را محدود یا قطع کند. مدارهای اسنابر برای کاهش نرخ تغییرات ولتاژ یا جریان (di/dtdi/dt یا dv/dtdv/dt) و زیاد شدن ولتاژ در مدت زمان روشن یا خاموش شدن دستگاه مورد کاربرد قرار میکیرد.قطعات نیمه رسانا به احتمال مواردی که در سیتستم اتفاق میوفتد قطعه های مختلفی در مدار سوییچینگ دچار نقص فنی شود و نتواند درست کار کند و کارایی خود را از دست بدهد. مواردی که باعث نقص میشوند مانند: گرم شدن ، اضافه ولاتاژ ، جریان های اضافی یا هر تغییر ناگهانی دلیل این نقص میشود. برای این نو قطعات میتوان از فیوز های استفاده کرد که از جریان های اضافی محافظت کرد. برای جلوگیری از تغییر ولتاژ و یا جریان های (dv/dtdv/dt) ، (di/dtdi/d) اضافی میتوان از مدارهای اسنابر استفاده کرد.

خازن اسنابر را میتوان به عنوان یکی از مهمترین عوامل انتقال جریان دانست

اسنابر snubber چیست؟

مدار اسنابر در دو طرف سوئیچنگ مانند ترانزیستورها، تریستورها، و… قرار می‌گیرند. سوئیچینگ زمانی که از حالت ON به  OFF  تغییر جهت می دهد مقاموت قطعه به صورت کاملا اتفاقی تغییر زیادی می کند. اما به دلیل این که جریان کمی از مدار عبور کند. این امر سبب ایجاد ولتاژ بزرگی در دو سر قطعه می‌شود. اگر جریان سریع‌تر کاهش پیدا کند، ولتاژ بزرگ‌تری به قطعه تلقین می‌شود و اگر قطعه توانایی مقاموت را در برابر این ولتاژ نداشته باشد، خواهد سوخت. به همین علت به یک مسیر کمکی نیاز است تا از این ولتاژ بزرگ القایی جلوگیری شود. به طور مشابه، وقتی حالت گذرا از OFF به ON داشته باشیم، به علت به صورت یک نواخت جریان پخش نمی شود در ناحیه، و به علت حرارت بالا کلید دچار سوختی میشود. به دلیل این که خسارتی به سوییچینگ یا کلید وارد نشود از اسنابر باید استفاده شود برای کم کردن جریان درموقع آغاز به کار نیاز به یک راه جایگزین الزامی میباشد.

مدار های اسنابر 

اسنابرها مدارهای هستند که جریان را جذب می کنند و برای کاهش ولتاژ ناشی از القای مدار در موقع باز شدن سوئیچ ، الکتریکی یا مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرند. رایج ترین مدار اسنابر یک خازن و مقاومت است که به شکل یک سره در تمام سوئیچ متصل شده اند.

مدار اسنابر در دو طرف سوئیچنگ مانند ترانزیستورها، تریستورها، و… قرار می‌گیرن

چند نوع مدار اسنابر داریم ؟

مدار های اسنابر به طور کلی به دو دسته اسنابر اتلافی و اسنابر غیر اتلافی  تقسیم میشوند:

اسنابراتلافی

اسنابر اتلافی مداری میباشد که نیرو را جذب خود میکند و آن را مصرف میکند. از لحاظ کارای سیستم این نوع اسنابر مفید نمی باشد و دید منفی دارد. مخصوصا در مدار های منبع تغذیه  که بهروری بالا بسیار ضروری است.

اما باید این موضوع را لحاظ کرد که این نوع اسنابر از پیچیدگی کمتری برخوردار است و ساده تر است. و موردی که باید  به آن اشاره داشت اسنابر اتلافی معمولا از مقاومت و یا دیود به عنوان عناصر اتلافی استفاده میشود.

اسنابر غیر اتلافی

در اسنابر غیر اتلافی  به طور معمول انرژی یا توان مصرف نمیشود. در بیشتر مواقع این مدار از پیچیدگی  خاصی بهر میبرد و قیمت آن نیز نسبت به اسنابر اتلافی گران تر است. اسنابر غیر اتلافی عموما در موارد خاصی که بازدهی بالایی دارد مورد ترجیح قرار میگیرند و بیشترین کارایی دارند در صنایع، در این نوع اسنابرها از خازن استفاده میشود.

خازن اسنابر برای IGBT | مدار Snubber

به دلیل حفاظت از قطعات IGBT در مقابل خسارات ولتاژهای گذرا به  خازن های اسنابر

(IGBT SNUBBER CAPACTTOR) در مدارهای IGBT نیاز است.  در اینجا بای به موضوعی حیاتی اشاره کرد در مدار ها که  خازن های SNUBBR در مدار تبدیل نیرو باید قرار گیرد. خازن اسنابر یا SNUBBER یه مداری گفته میشود که از وسیله ای نمیه رسانا و  IGBT از جریان های غیر منطقی و در مقابل ولتاژ های بیش از حد که دچار افزایش غیر منطقی جریان های در مدار میشود و از روشن شدن ناخودآگاه دستگاه جلوگیری میکند.

مهمترین ویژگی خارن صنعتی 

 خازن اسنابر با مقداراتلاف پایین، به یک انتخاب بسیار ضروری تبدیل شده است. مقدار جریانی که به مدار اسنابر تاثیر مگیذرد مربوط به خازنی میشود که مقاومت بالایی دارد و از این رو اهمیت زیادی دارد. نحو چینش خازن ها برای کم کردن مقدار برقی که به سیم کشی و یا اتصالات میشود بسیار مهم میباشد. کارایی اصلی در مدارهای که قدرت بالای دارند محافظت از IGBT ها و سوئیچیگ ها میباشد. نوسان ها عمدتا در فاز سوئیچ صورت میگیرد و برای جلوگیری از این موضوع  یک مدار تبدیل نیز بسیار مورد نیاز است.

مدار اسنابر با کاهش ولتاژ در دو حالت گذرای خاموش و روشن شدن از قطعه نمیه رسنا حفاظت میکند. اسنابر در حقیقت .مداری است که مقدار بالای ولتاژی که موقع سوئیچ کردن اتفاق میوفتد را کاهش دهد یا محدود کند. خازن اسنابر در الکترونیک های قدرت بیشنتر مورد استفاده قرار میگیرد و میتوان این وسیله ها برای جلوگیری کرد از خسارات بزرگ برای کار خانه ها یا صنایع صنعتی.

خازن اسنابر به دلیل حفاظت از قطعات IGBT

 انواع خازن اسنابر Snubber | خازن DC

 خازن اسنابرها در سوئیچینگ چند کاربرد مهم دارند که عبارتند از:

ترانزیستور سوئیچینگ دو قطبی رو در منطفه امن نگه میدارد و خط  باری مناسب به آن میدهد.

ولتاژ ها رو در دو حالت گذرا روشن و خاموش شدن کاهش میدهد.

انرژی اضافی ترانزیستور را حذف میکند و انرژی تلف شده را در یک مقاومت کاهش میدهد.

کم کردن ولتاژ و جریان ها برقی در وضعت های گذرا.

کاهش نوسان های (RINGING) برای کم کردن ولتاژ پیک روی یک ترانزیستور سوئیچینگ و کاهش فرکانس

اسنابرها در سوئیچینگ چند کاربرد مهم دارد که عبارتند از:

خازن اسنابر ۰.۴۷ میکرو فاراد ۲۰۰۰ ولت DC | خازن ۰.۴۷µF , 2000Vdc

خازن اسنابر ۰.۶۸ میکرو فاراد ۲۰۰۰ ولت DC | خازن ۰.۶۸µF , 2000Vdc

خازن اسنابر ۱ میکرو فاراد ۱۲۵۰ ولت DC | خازن ۱µF , 1250Vdc

خازن اسنابر ۳ میکرو فاراد ۱۲۵۰ ولت DC | خازن ۳µF , 1250Vdc

خازن اسنابر ۱ میکرو فاراد ۱۰۰۰ ولت DC | خازن ۱µF , 1000Vdc

خازن اسنابر ۱ میکرو فاراد ۲۰۰۰ ولت DC | خازن ۱µF , 2000Vdc

خازن اسنابر ۲.۲ میکرو فاراد ۱۰۰۰ ولت DC | خازن ۲.۲µF , 1000Vdc

خازن اسنابر ۱.۵ میکرو فاراد ۱۰۰۰ ولت DC | خازن ۱.۵µF , 1000Vdc

خرید خازن اسنابر

جهت خرید این خازن ها در میکرو فاراد های مختلف با شماره های زیر تماس بگیرید.]