مقالات برق صنعتی

ظرفیت خازن

ظرفیت خازن 

ظرفیت خازن را با عنوان (Capacitance) میشناسند و از نگاه فیزیکی ظرفبت خازن را قدرت ذخیره کردن جریان الکتریکی می باشد. ظرفبت خازن به میزان نگهداری جریان الکتریکی در خود را ظرفیت خازن میگوییند هرچه ظرفیت یه خازن بیشتر و بالاتر باشد خازن قدرت بیشتری دارد برای نگهداری انرژی الکتریکی. ظرفیت خارن به دو ویژگی وابسته است، یک کمیت فیزیکی؛ دو ساختمان خازن و میتوان این نکته را اضافه کرد که ظرفیت خازن به اختلاف پتانسیل وابسته نمی باشد.

خازن

ارتباط میزان باری که به روی صفحه های خازن متراکم یا جمع شود بر اختلاف پتانسیل دو طرف باتری را ظرفیت خارن می گویند. طبق آزمایش های انجام گرفته ظرفیت را نمیتوان تنها به مقدار جریان الکتریکی که روی صفحات خازن متراکم شده دانست. به مقدار باری اختلاف پتانسیل که دوسر خازن هستش هم بستگی دارد.

محاسبه ظرفبت خازن

واحد اندازه گیری خازن را  SI می نامند که با اسم فاراد در زبان فارسی می  باشد و با کلمه انگلیسی  F میشناسند. عموما برای یافتن ظرفیت خازن باید مقدار بار الکتریکی که در دو صفحه خازن وجود دارد باید محاسبه کنیم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که خازن ها ظرفیت محدودی دارند.

محاسبه خازن

فاراد چیست؟

فاراد در انگلیسی  farad  که با نماد F که یکای ظرفیت خازن در سیستم  SI میباشد. این اسم به دلیل فیزیکدان و شیمیدان انگلیسی نام گذاری شده است.

یک فاراد گنجایش خازنی است که زمانی به اخلاف پتانسیل یک ولت اتصال برقرار میکند یک کولن درخازن ذخیره میشود. یک کولن بار مساوی است با یک ولت در هر ثانیه میباشد.

عوامل موثر در ظرفیت خازن

عواملی که در ظرفیت خازن تاثیر دارند را میتوان به مساحت صفحه های خازن، مقدار فاصله ای که بین صفحه ها هستش و جنس عایق الکتریکی خازن بستگی دارد.

میتوان به نکته ای اشاره کرد که گنجایش یک خازن ارتباط مستقیمی با مسحات عایق خود خازن دارد و ارتباط بلعکس آن با فاصه آن بین صفحه های خارن دارد.

عوامل موثر در ظرفیت خازن

نحوه اندازه گیری ظرفیت خازن

برای اندازه گیری خازن ها باید چهار مرحله  رو رعایت کنید تا به اطلاعات دقیق دست یابید.

 مرحله اول اندازه گیری خازن 

برای اندازه گیری ظرفیت خازن نیاز به ستگاه های مولتی متر دیجیتالی دارید که میتوانید استفاده کنید. اگر برای خازن شما مشکلی پیش بیاد میتوانید از این دستگاه استفاده کنید اما برای انداره گیری دقیق باید از ابزارهای دقیق اندازه گیری کابردی که میتوانید از ولتاژ سنج یا مولتی متر که دقیقا مشخصات و عیب های یک خازن را نشان دهد بهره ببرید. در کل برای اندازه گیری خازن از دستگاه های گران قیمت باید استفاده کنید که میتوید از خودما با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت خرید داشته باشید چون ما خودمون وارد کننده این دستگاه در کشور هستیم.

مرحله دوم اندازه گیری ظرفیت خازن 

باید برق دستگاه را حتما قطع کنید و برای اطمینان از این موضوع پراب ها که متصل هستن به مولتی مترکه در بالا توضیح دادم باید به رو به رو منبع تغذیه مدار اتصال دهیم، در این تایم مقدار بار الکتریکی را که داخل دستگاه می باشد را حتما صفر نشان دهدو اگر با موفقیت برق قطع شود باید اعداد صفر را نشان دهد.

مرحله سوم اندازه گیری ظرفیت خازن 

باید خازن را تخلیه کنید. زمانی که خازن را از جریان اصلیی جدا میکنید باید خازن بعد از چند دقیقه تخلیه میشود .برای اطمینان از مورد شما میتوانید یک مقاومت را به وسیله پایانه های خازن متصل کنید تا شارژ با اطمینان کامل تخلیه شود.

مرحله چهارم 

خازن را از دستگاه جدا کنید. به دلیل اینکه خازن به دستگاه اتصال داشته باشد نتیجه دقیقی را نمی تواند آمپرمتر نشان دهد و به باقی اجزای دستگاه اسیب میرساند. نکته ای که باید در نظر داشته باشید حتما خازن با احتیاط از دستگاه جدا کنید.